יום ראשון, 4 בינואר 2009

לקחי המלחמה

אמש (שבת) יצא לדרך המהלך הקרקעי במסגרת מבצע "עופרת יצוקה", אשר החל בשבת שעברה. המהלך הקרקעי שימש כעילה מספקת למעריב כדי להכריז "מלחמה" בכותרתו הראשית היום. לפני שבוע, ביום ראשון שלאחר תחילת המבצע, הסתפק מעריב בכותרת "משיבים מלחמה". יש להעריך את האיפוק המסוים, ואת ההמתנה בת השבוע בטרם בחר העיתון להכריז מלחמה, במיוחד על רקע מה שנדמה כהפקת לקחים אפשרית מסיקור פתיחתה של מלחמת לבנון השנייה.

ב-2006 כזכור, עוטרו עיתוני יום חמישי ה-13 ביולי, היום שלאחר חטיפתם של אלדד רגב ואודי גולדווסר ז"ל בגבול לבנון, בכותרות "הכרזת מלחמה" (מעריב) ו"מלחמה" (ידיעות אחרונות). הכתרת המבצע "שכר הולם" שהתגלגל מאוחר יותר לשם "שינוי כיוון" כמלחמה כבר מיומו השני על ידי שני העיתונים זכתה בדיעבד לביקורת גם מקרב אנשי התקשורת עצמם.

הפעולה אליה יצא צה"ל שעתיים לאחר החטיפה ההיא, ושהסתיימה ב-14 באוגוסט 2006, זכתה רק 7 חודשים מאוחר יותר, במארס 2007, להגדרה "מלחמה" על ידי הועדה לסמלים וטקסים, אז גם קיבלה את שמה הרשמי - מלחמת לבנון השנייה.

כל זה לא מפריע למעריב להכתיר את מבצע "עופרת יצוקה" כמלחמה בכותרתו הראשית היום. על אף שהשימוש במילה נפוץ בסיקור התקשורתי השוטף - במאמרי הדעה, בידיעות החדשותיות, בגרפיקות ובסמלילים המלווים את עמודי החדשות ומשדרי הטלוויזיה - הצליחו העיתונים לשמור על איפוק בן שבוע משימוש בה ככותרת ראשית. מקץ שבוע ועם תחילת המהלך הקרקעי, נראה שהפך האיפוק קשה מנשוא.

ידיעות אחרונות אגב, עודו מתאפק.

___________________
לתגובות, הערות והצעות -
tsadik.b.sdom@gmail.com

אין תגובות: