יום שני, 5 בינואר 2009

לכל מלחמה יש שם

אחרי שמעריב הכריז אתמול מלחמה בכותרתו הראשית, הגדיל לעשות ידיעות אחרונות וקבע היום את שמה של המלחמה בלוגו (סמליל, כך צריך לומר) צהוב וחגיגי לשמאל כותרתו, כ"מלחמת שלום הדרום".

מעריב במקביל, הפעם בעמודי הדעות של המגזין, הלך עוד צעד קדימה והציע במסגרת מאמר של עמוס גלבוע ("דרוש שם למלחמה", עמוד 3) מספר שמות אפשריים למלחמה.

גלבוע מנמק את העיסוק התמוה בעיתוי התמוה עוד יותר, בעוד האש טרם שככה, בכך ששם המבצע עופרת יצוקה, "נעדר מהות ותדמית, ובשפה האנגלית cast lead הוא אף אינו מובן". בסיועו של ד"ר ראובן ארליך מהמרכז למידע וטרור במרכז מורשת המודיעין, הוא מעלה שלוש הצעות אפשריות:

  • "מלחמת עזה הראשונה" - כי יהיו עוד. חמאס לא ישתנה ואין שום גורם בינלאומי משמעותי שיוכל לרסן או לכפות עליו שקט.

  • "מלחמת הטילים השלישית" - שלישית אחרי מלחמת המפרץ הראשונה ומלחמת לבנון השנייה. כולן מתאפיינות בירי על העורף שהפך לחזית, הנשק העיקרי של האויב הוא כאמור, טילים ורקטות.

  • "מלחמת ביטחון הדרום" - כי לשם כך יצאה ישראל למבצע, כדי לשפר את מצבם הביטחוני של תושביה הדרומיים, ממש כמו מבצע קדש ב-1956 נגד הפדאיון, חומת מגן ב-2002 נגד הפלסטינים המתאבדים ומלחמת לבנון השנייה ב-2006 נגד חיזבאללה.

השאלה הנשאלת היא, אם במדינה כמו שלנו שבה שקט בטחוני הוא דבר כל כך זמני וארעי, ומצב החירום שהוכרז על-ידי הממשלה ב-1948, ארבעה ימים לאחר קום המדינה, עדיין תקף בה, מה הטעם בהענקת שמות למלחמות? לפיכך, הנה הצעתי - "מלחמת קיום". תודו שלא שמעתם את זה קודם, אה? חזק נכון?

הצעות לשמות יתקבלו בברכה. בין המציעים יוגרל אות המלחמה.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

דווקא שלום הדרום של ידיעות נשמע לי טוב. ככה, אחרי מלחמת של"ג, תהיה לנו מלחמת של"ד. ללא ספק שם הולם למלחמה.

אנונימי אמר/ה...

למה לא "מלחמת הקוממיות - מערכה עשירית" ?